Elektryczne ciężarówki. Komisja Europejska pracuje nad przepisami, Ruch Narodowy manipuluje.

Grafika przedstawia ciężarówkę z ikoną baterii.

✅ Materiał przeszedł podwójną weryfikację redakcyjną.

Ruch Narodowy, nacjonalistyczna organizacja będąca częścią partii Konfederacja, opublikowała na swoim fanpage oraz profilu twitterowym manipulacyjną grafikę. Na Facebooku materiał został udostępniony 18 razy, skomentowany 19 razy i polubiony 71 razy. Na Twitterze sytuacja wygląda nieco gorzej – materiał został udostępniony 8 razy i polubiony 24 razy. Mimo, że treść nie uzyskała ogromnego zasięgu to zwróciliśmy na niego uwagę, ponieważ dezinformacja dotycząca ekologii i Unii Europejskiej powtarza się regularnie.

https://twitter.com/RuchNarodowy/status/1582656235114926080

Według autorów „KE chce zakazu spalinowych aut ciężarowych” a materiał został opatrzony nacechowanym emocjonalnie przekazem i określeniami „ekofanatycy”, „ekologiczne szaleństwo” czy „zielona ideologia”.

manipulacja: Przepisy dopiero będą powstawać w procesie negocjacji Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej – a więc również w tworzeniu prawa biorą udział ministrowie państw członkowskich. Perspektywa obowiązywania nowych przepisów to 2040 rok.

Komisja Europejska razem z Parlamentem Europejskim oraz Radą Unii Europejskiej faktycznie pracuje nad rozwiązaniami dotyczącymi ciężarówek i zmniejszeniu ich wpływu na środowisko. Ale przepisy jeszcze nie powstały, nie wiemy do końca co finalnie się w nich znajdzie. Ponieważ nad przepisami pracują trzy instytucje – wśród których zasiadają ministrowie państw członkowskich – ostateczne brzmienie regulacji będzie zapewne kompromisem. Przepisy powstają by sprostać wymaganiu neutralności klimatycznej w 2050 roku. Ciężarówki i auta dostawcze emitują niemal trzy razy więcej dwutlenku węgla niż całe lotnictwo cywilne!

Perspektywa wprowadzenia przepisów w życie to około 20 lat, Międzynarodowa Rada Czystego Transportu postuluje o datę graniczną wyznaczoną na rok 2040 i jest to najbardziej „radykalna” z propozycji. Oznacza to, że wszystkie wszystkie zarejestrowane przed 2040 rokiem ciężarówki dalej będą mogły poruszać się po drogach.

Branża odpowiada?

Na grafice pojawia się jeszcze fragment „Branża odpowiada: żadne inne nie jeżdżą po drogach!”

fałsz: Istnieją ciężarówki o zasilaniu elektrycznym i wodorowym. Tesla, DAF, Iveco, Renault, Volvo, Daimler – produkują ekologiczne ciężarówki.

Oczywiście sprzeciw branży jest zrozumiały, przepisy będą wymagały od firm transportowych szeregu inwestycji w perspektywie najbliższych 20 lat. Nie jest jednak prawdą, że nie ma ciężarówek które korzystają z niskoemisyjnego napędu. Właśnie ruszyła sprzedaż TIRa wyprodukowanego przez firmę Tesla, są też ciężarówki innych firm (DAF, Iveco, Renault, Volvo, Daimler). Kwestią dyskusyjną są jeszcze zasięgi, w przypadku Tesli to 800 km ale – jak twierdzi producent – przeciętna ciężarówka powinna zaoszczędzić dla firmy transportowej 200 000 dolarów rocznie (uwzględniając cenę energii oraz brak opłat drogowych). Warto podkreślić, że jesteśmy dopiero w trakcie zmian – i możemy zakładać, że w przyszłości osiągi elektrycznych ciężarówek będą jeszcze lepsze.

Nie przegap kolejnego tekstu. Obserwuj nas:

Awatar Filip Szulik-Szarecki