Poradnik od Komisji Europejskiej – jak nie dać się nabrać na koronawirusowe fejki

Jak walczyć z dezinformacją? Komisja Europejska przygotowała specjalny poradnik, w którym znajdziecie:

  • Jak oddzielić fakty od mitów
  • Nie daj się nabrać botom
  • Jak rozpoznać teorie spiskowe
  • Uwaga na oszustwa
  • Informacje i narzędzia

Poradnik możecie zobaczyć pod adresem: https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/health/coronavirus-response/fighting-disinformation_pl

TVP INFO i Gazeta Wyborcza publikują fake newsy o wyborach w USA

📣 Wojciech Cejrowski na Twitterze napisał fake newsa o wyborach w USA. Tweet dotyczył fałszowania wyborów w stanie Wisconsin. Informację sprostował Samuel Pereira, szef portalu TVP.INFO. TVP.INFO podało tę samą fałszywą wiadomość dalej.

📣 Użytkownik @RuchOsmiuGwiazd zmienił swoją nazwę i zdjęcie na Twitterze tak by jego konto przypominało konto Donalda Trumpa. Na tę prostą zagrywkę dała się złapać Gazeta Wyborcza podczas tekstowej relacji wyborów w USA.

Wybory w USA wzbudzają wiele emocji, a tam gdzie emocjonalne i pozbawione myślenia działanie pojawiają się fejki. 😉 Wojciech Cejrowski, zanany prawicowy celebryta, opublikował na swoim profilu informację, że w stanie Wisconsin oddano więcej głosów niż jest tam głosujących.

Jest to nieprawda ponieważ Wisconsin wbrew informacjom podanym na grafice nie posiada 3129000 zarejestrowanych wyborców. W tym roku liczba zarejestrowanych wyborców to 3684726 osób – co oznacza, że liczba głosujących nie przekroczyła liczby zarejestrowanych.

Informację o liczbie zarejestrowanych można znaleźć na stronie komisji wyborczej z Wisconsin (https://elections.wi.gov/node/7220).

Image

Co ciekawe fałszywą informację wypuszczoną przez Wojciecha Cejrowskiego (z ponad 40 tys. obserwatorów!) zdementował na twitterze Samuel Pereira – szef portalu TVP.INFO a następnie… portal TVP.INFO podał tego samego fake newsa dalej.

To jednak nie koniec wpadek jakie zaliczyły redakcje relacjonując wybory w USA. Gazeta Wyborcza padła ofiarą trollingu użytkownika @RuchOsmiuGwiazd. To konto anty-rządowe konto twitterowe zmieniło swoją nazwę, zdjęcie profilowe i opis. To wystarczyło, żeby stać się łudząco podobnym twitterowym klonem Donalda Trumpa. 😉

Nie trzeba było długo czekać na efekty. Tweet o treści “Votes of Poles turned out to be crucial for our magnificent win! Thank you, Poles! Thank you, Mr President @AndrzejDuda!” został podchwycony przez setki użytkowników i na tę podpuchę dała się nabrać również Gazeta Wyborcza, która umieściła fałszywego tweeta w swojej relacji z wyborów w USA.

Główne wydanie Wiadomości TVP atakuje fakenewsem Strajk Kobiet

📣 TVP udostępnia fejkowego twitta Marty Lempart z Strajku Kobiet. Zacytowany w głównym wydaniu wiadomości twitt nigdy nie został przez nią napisany.

Dzisiejsze główne wydanie Wiadomości w TVP 1 niestety pokazało, że albo celowo wprowadzono widzów w błąd albo zostało przygotowane przez kompletnych amatorów. W bardzo stronniczym materiale dotyczącym Strajku Kobiet pojawił się rzekomy tweet Marty Lempart. Jednym z postulatów protestujących miał być zatankowany Boeing 747 na wolnym pasie startowym.

Brzmi absurdalnie, prawda? Niestety, żaden z dziennikarzy nie pokusił się nawet o sprawdzenie nazwy użytkownika. Autorem twitta nie jest Marta Lempart a @czlowiek_bobr – znany troll, opisywany przez nas wielokrotnie.

O 20:32 na Twitterze TVP pojawiło się sprostowanie tłumaczące pomyłkę, miał być to błąd edytorski podczas którego usunięto fragment “z tej politycznej akcji śmieje się część internautów”. Ciężko w to uwierzyć, biorąc pod uwagę jak często Wiadomościom zdarzają się pomyłki i wpadki – takie jak np. wymazywanie serduszek WOŚP z kurtki polityka Platformy Obywatelskiej.

Wiadomości TVP ogląda ponad 2.5 mln widzów, tweet ze sprostowaniem polubiło mniej niż 300 osób. Na facebooku Wiadomości informacja o pomyłce nie pojawiła się.

Źródła:
❌ fragment Wiadomośći: https://bit.ly/35WySKm
❌ czlowiek_bobr: https://bit.ly/2HXg3yo
❌ sprostowanie TVP: https://bit.ly/34QX2Xu